I will argue that it is human nature, specifically the experience of infant helplessness, our need for a powerful father, the struggle to control (and be forgiven for) unacceptable impulses, our fear of death and our need to understand our place in the universe that drive our belief in God.“Freud insisted that God was nothing but the wishful emotional clinging to an exalted childhood father transformed into a supernatural being”At first, God and Satan were one, just like the idealized human father, but both are eventually split – the ‘good’ father became God; the ‘bad’ father became Satan (Freud, 1923a).
乳幼児期の無力さの不安を救ってくれるのが父親であり、それが神の原型。不安解消のための願望を充足してくれる夢想が神およびその物語、つまりは宗教なんだろうねーー絶対的な孤独におちいったとき、やさしく包み込んでくれる神がいてくれたらいいなあ、と思うもんなああ。
で、当初、神と悪魔は一つだったんだ、と。よいパパが神、悪いパパが悪魔。
それと、考えてみれば、ハリウッドの映画の多くは、エンターテインメントの願望充足だから、現代では宗教のちょっとした肩代わりをしているところもあるかもしれないね。
ちなみに、先日紹介した、 The Illusion of God's Presence の著者は、人間の神の原型は父親ではなく、母親とみていたね。こっちのほうが説得力あるんじゃないか、と私は思うね。
それはいいとして、
Some of the central characteristics of pre-logical thinking, also called pre-operational thinking and ‘magical thinking’, are animism, artificialism, substantialism and realism. Animism is the belief that everything in the world is alive, like me. Piaget defined animism as a child’s mistaken belief that non-living things are alive or have attributes of animals or people (e.g., the sun was angry with the clouds, so he chased them away)....
Piaget, Tomlinson and Tomlinson (1929) identified three stages in the genesis of
animism: (i) during the first stage, the child confuses self and objects (things) and believes that wishes and desires can exert a magical influence on reality; (ii) in the second stage, the child can differentiate self from objects, but still attributes subjective qualities to inanimate objects. The child still believes that s/he can operate on objects from a distance. The concepts of mental and physical activity are not yet separated. During this stage of cognitive development, both magical and animistic explanations are given for physical phenomena. For example, if the child perceives that the sun or moon ‘follow’ him as he walks, he may attribute causality to infantile Taboos, conscience, neurosis, and religion 53 omnipotence (“I am making the sun and moon move”) or to animism (“the sun and moon are following me”). In the third stage, (iii) the child understands that thoughts and words are not located in things, but rather in ‘my head’
「魔術的思考」って言葉は知っていたが・・・・これ読んでなるほど、と思ったね。
心理学者がみる主客未分以前の世界なんだね。そして、そこでは、主客も一体なら ものともの名、そしてものと性質は不可分で、言葉はものや性質と一体なわけだね。
言葉がものや事態を惹起するとする言霊思想も要するに言葉がものや性質と一体だから一方を呼び出せば他方も呼び出されると考えたわけか。
言霊思想は非科学的だが、しかし、主客がそれぞれ独立というのが実在なのか、主客一体が実在なのか・・・心理学者は前者を前提としてしまうが、現代科学は後者にも新しい実在の側面を見出している。また、禅坊主は主客未分という言葉は嫌うだろうが、しかし、いまここの眼前の世界に広がる主客未分の世界を見てみろ、拍手でもして注意を喚起したかもしれない。
野党はおれのようは無党派が投票したくなるような政策提言してほしい。そうですね。立憲は特にその票が大きかったのですが、今年の参院選で大きく減らしてしまいました。これに対する反省がない限り次の衆院選もそうなると思います。
— 三春充希(はる)⭐未来社会プロジェクト (@miraisyakai) October 10, 2022
無党派層の比例投票先(時事通信)
2021年衆院選:自民23.3% 立憲24.8%
2022年参院選:自民26.0% 立憲14.1%https://t.co/undq50QfsW
これを何の注釈も入れず、そのまま流していい(というかこれを流すことで抗議者たちへの嫌悪感を煽ろう)と判断したAbema Primeの問題。これ地上波だったらBPOで審議されたって不思議じゃない。ひろゆきがやったこと以上に、これを流してOKとする制作者側の倫理観のネジが飛んでる。 https://t.co/WZGhJzgcom
— 津田大介 (@tsuda) October 11, 2022
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